Koucingo paslaugu centras
  • Pradžia
    • Vitoldas Masalskis
    • Kontaktai ir rekvizitai
  • Veikla
    • Koučingo sesijos
    • Online koučingo mokykla
    • Laisvo klausytojo planas
    • FB-Online koučingo mokyklos grupė
    • FB-Koučingo praktika. Sesijos nemokamai
    • FB-Koučingo Lietuvoje grupė
    • FB-Koučingo specialistai
  • Online koučingo mokykla
    • Online koučingo mokykla
    • I-Profesionalus koučingo specialistas
    • II-Koučingas darbui ir gyvenimui
    • III-Koučingas saviugdai ir tobulėjimui
    • Mokymų temos
    • Dėstytojai
    • Laisvo klausytojo planas
  • Mokymų kalendorius
  • Resursai
    • Straipsniai-LT
    • PDF knygos
    • Demo sesijos (LT, EN, RU)
    • Video (LT EN RU)
    • Youtube kanalas

Balanso ratas.

21/12/2020

 
Picture
Paprastai koučingas apibrėžiamas kaip pokalbis, kurio metu specialistas klausimų pagalba padeda klientui geriau suprasti nagrinėjamą klausimą ir atrasti naujus sprendimo būdus. Tačiau koučingas nėra tik klausinėjimas. Koučingo specialistai naudoja įvairias psichologines technikas, kurios skirtos specifinių kliento klausimų sprendimui.
Kas gi yra tos technikos, kurias specialistai naudoja pokalbio metu? Technika tai - procedūra, turinti tam tikrą aiškiai apibrėžtų veiksmų algoritmą, kuriuo vadovaujantis klientas išsprendžia vieną ar kitą specifinį uždavinį.
Viena iš populiariausių koučingo technikų yra Balanso ratas. Jos autoriumi yra laikoma Merilin Atkinson, Eriksono universiteto steigėja. Balanso rato technika padeda klientui tuomet, kai yra būtina įvertinti savo veiklos prioritetus. Tipinė situacija – “yra daug dalykų, kuriuos turėčiau daryti, bet nežinau nuo ko pradėti”.

​Sesija, kurios metu naudojama Balanso rato technika gali užtrukti valandą ir dar ilgiau. Literatūroje galima aptikti įvairių šios technikos atlikimo variantų. Teisingiausios versijos, žinoma, nėra. Geriausiai veikia ta versija, kurią geriausiai yra įvaldęs koučingo specialistas. Balanso rato technika gali būti naudojama labai įvairiuose kontekstuose. Tai gali būti Gyvenimo balanso ratas, kada klientui reikia įvertinti savo gyvenimo srytis ir vertybes. Tai gali būti labiau fokusuoti atvejai – Mano profesinės veiklos ratas, Mano viešo kalbėjimo meistriškumo ratas ir pan.
Pamėginkime panagrinėti vieną konkretų atvejį.
Koučingo specialistas įvertinęs vykstantį pokalbį ir nusprendęs, kad tai tinkama situacija Balanso ratui panaudoti, žinoma, neturi aiškinti, kad “dabar mes panaudosime Merilin Atkinson Balanso rato techniką”. Klientui tai visai neįdomu. Šia prasme jis visiškai pasitiki specialistu.
Koučas gali tiesiog pasakyti: “Dabar mes atliksime vieną dalyką. Pamėginsime įvertinti tau svarbias gyvenimo sritis, jų tarpusavio ryšį ir prioritetus. Tai padės pasirinkti, kokie yra tavo artimiausi žingsniai, kuriuos tu turi padaryti.”
Jei tai bendras gyvenimo Gyvenimo balanso ratas, klientas gali pavyzdžiui vardinti tokias savo gyvenimo sritis – Darbas, Sveikata, Šeima, Finansai, Laisvalaikis, Socialiniai santykiai, Saviugda. Galima paprašyti kliento, kad jis plačiau apibūdintų, ką jis turi omenyje įvardindamas vieną ar kitą sritį. Balanso ratą galima pritaikyti ir labiau specifinei kliento sričiai, pavyzdžiui  – Sveika gyvensena. Šiuo atveju rato skiltimis klientas gali vardinti – Mityba, Aktyvus gyvenimo būdas, Sportavimas, Pozityvus požiūris ir pan. Sričių gali būti plius minus aštuonios. Nieko baisaus, jei jų bus daugiau ar mažiau. Jei klientas jų įvardina gerokai daugiau, prašome panašias sritis sustambinti, jei per mažai – susmulkinti.
“Kokiam laikotarpiui norėtum įvertinti savo gyvenimo sritis?”.  Žmonės gali pasirinkti mėnesio, metų arba net kelerių metų laikotarpį. Tuomet prašome kliento, kad jis įsivaizduotų, jog kiekvienas sektorius yra sugraduotas nuo vieneto iki dešimties.
“Kas tau būtų dešimtukas Darbo sektoriuje?” arba “Kaip tu norėtum, kad atrodytų tavo situacija šiame sektoriuje po numatyto laiko tarpsnio?”  Čia tikrai nereikėtų gailėti laiko. Kuo klientas ryškiau įsivaizduoja, kokio rezultato jis nori, tuo didesnė yra motyvacija to siekti, juo realesnis bus planas, kurį jis susidarys šiam rezultatui pasiekti. Tokiu būdu pereinama per visus balanso rato sektorius. Dabar galima paprašyti klientą atlikti tarpinę refleksiją. “Ką tau davė tai, ką tu dabar atlikai?” Neretai, ypač jei balanso rato technika daroma pirmą kartą, klientui sukelia visą eilę minčių ir įžvalgų. Šios technikos poveikį gerokai sustiprina, jei techniką klientas atlieka ant popieriaus savo ranka piešdamas ratą ir užrašydamas sričių pavadinimus.
Tuomet pereiname prie kito technikos etapo. “Kokiu balu tu įvertintumei dabartinę šios srities būklę?”  Tas įvertinimas gali būti nuo ir du, ir penki, ir aštuoni balai. “Kodėl šią situaciją tu įvertinai net penkiais balais?” Svarbu, kad klientas įvardintų tai, kas jau yra pasiekta šioje srityje. Jei klientas savo sveikatą įvertino penkiais balais, jis gali pasakyti, kad taip įvertino todėl, kad jau nuolatos skaito straipsnius sveikos gyvensenos tema, rytais ne visada bet kartas nuo karto daro mankštą. Tuomet galime užduoti klausimą su akcentu kitoje vietoje. “Kodėl šią situaciją tu įvertinai tik penkiais balais?”. Tokiu būdų klientas įvertina tai, ką dar galima būtų padaryti šioje srityje. Tokiu būdu pereinama per visas kliento paminėtas gyvenimo sritis.
Tuomet galima paprašyti, kad savo piešinyje klientas sujungtų jo pažymėtus balus savo piešinyje. Akivaizdu, kad sričių vertinimas gali svyruoti net ir labai plačiose ribose. Tai yra puiki vizualinė metafora klientui pamatyti kokia yra situacija jam reikšmingose gyvenimo srityse. Tai turi tokį stiprų poveikį todėl, kad paprastai žmogus savo vaizduotėje nėra pajėgus be specialių pastangų susikurti tokį vaizdinį. Mokymų metu, kai praktikuojamės su šia rato technika, žmonės klausia ar šia techniką galima atlikti pačiam sau. Algoritmas ir žingsniai tikrai nėra sudėtingi ir bet kas gali pats sau pasidaryti tokį balanso ratą, tačiau kiek rodo praktika, būtent kito žmogaus buvimas ir vedimas duoda maksimaliai įmanomą efektą.
Dabar galime judėti toliau. Geras klausimas šioje vietoje būtų – “Kurio sektoriaus pajudinimas duotų didžiausią teigiamą efektą visam ratui?”  Ieškodamas atsakymo į šį klausimą klientas priežasties – pasekmės ryšiais susieja visas sesijos metu paliestas temas. Tuomet klientas gali pasirinkti nebūtinai tą sritį kuri įvertinta pačiu mažiausiu balu. Galime paprašyti klientą pagrįsti savo pasirinkimą – “Kodėl būtent ši sritis?”, “Kaip ji paveiks visas likusias Balanso rato sritis?”.
Tuomet pereiname prie veiksmų plano sudarymo. “Ką konkrečiai planuotum daryti?” “Kokie būtų terminai?” “Kokios kliūtys tau galėtų sutrukdyti įgyvendinti numatytus veiksmus?” “Kaip galėtum įveikti iškilusias kliūtis?”.
Na ir užbaigiame sesiją tradiciniu klausimu. “Ką vertingo išsineši iš šio mūsų susitikimo?”
Štai toks galėtų būti Balanso rato technikos algoritmas. Tačiau koučas jūsų atžvilgiu atžvilgiu gali panaudoti ir kiek kitokią versiją. Tačiau kur kas svarbiau, kad jūs turėjote galimybę pereiti per visas jums reikšmingas sritys, įsisąmoninti, ko jūs norite kiekvienoje iš jų ir ką reikėtų padaryti jų pasiekimui.

Comments are closed.

    Autorius

    Vitoldas Masalskis - psichologas, koučingo specialistas, Online koučingo mokyklos vadovas.

    Kategorijos

    All
    Akių Judesių Raktai.
    Alegorinės Istorijos.
    Apsišaukėlio Sindromas.
    Asmenybės Dalys.
    Asmenybės Tipai.
    Asociacija Ir Disociacija.
    Baimės.
    Balanso Ratas.
    ChatGPT Ir Koučingas.
    Darbo Ir Gyvenimo Balansas.
    Dekarto Kvadrato Metodas.
    Disnejaus Kurybiskumo Strategija.
    Eriksoninė Hipnozė.
    Geštalto Terapija.
    Grįžtamasis Ryšys.
    GROW Modelis.
    IKIGAI Modelis Koučinge.
    Inkarai Ir Inkaravimas.
    Įsitikinimai.
    Kalbos Fokusai.
    Karpmano Trikampis.
    Klausimai Koučinge.
    Klientų Aptarnavimas.
    Kognityvinė Elgesio Terapija.
    Komandinis Koučingas.
    Konfliktai Ir Jų Sprendimas.
    Koučingas Kaip Profesija.
    Koučingas Pardavimuose.
    Koučingo Atsiradimo Istorija
    Koučingo Samprata.
    Koučingo Sesija.
    Koučingo Specialisto Kompetencijos.
    Koučingo Specializacijos.
    Koučingo Technikos.
    Laimė.
    Life Koučingas.
    Mastermind Grupės.
    Metaprogramos.
    Mokymas.
    Motyvacija.
    Naujasis NLP Kodas.
    Neurologiniai Lygiai.
    NLP
    NLP Technikos.
    Organizacijos Gyvavimo Ciklas.
    Pardavimai.
    Pareto Dėsnis - 20/80.
    Pastangos Ir Rezultatai.
    Perprasminimas.
    Psichoterapija.
    Savikoučingas.
    SMARTEF
    SPIN
    Spiralinė Dinamika.
    Sprendimų Priėmimas.
    Susirinkimai.
    Telemarketingas.
    Tikėjimas.
    Tikslai.
    Transakcine Analize.
    Transas.
    Trys Suvokimo Pozicijos.
    Vadyba.
    Vidinis žaidimas.
    Vieša Kalba.
    Zaidimas "Mafija".

    Archyvas

    November 2025
    October 2025
    September 2025
    August 2025
    July 2025
    June 2025
    May 2025
    April 2025
    March 2025
    February 2025
    January 2025
    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    August 2024
    July 2024
    June 2024
    May 2024
    April 2024
    March 2024
    February 2024
    January 2024
    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    July 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017

Online koučingo mokykla.
​I-Profesionalus koučingo specialistas.
II-Koučingas darbui ir gyvenimui.
III-Koučingas saviugdai ir tobulėjimui.
Laisvo klausytojo planas.
​
Paskaitos, demo sesijos, pratybos.


​Nori sužinoti naujienas pirmas?
Prenumeruok naujienlaiškį!

2025 - Koučingo paslaugų centras
+370 676 11 433 [email protected]
  • Pradžia
    • Vitoldas Masalskis
    • Kontaktai ir rekvizitai
  • Veikla
    • Koučingo sesijos
    • Online koučingo mokykla
    • Laisvo klausytojo planas
    • FB-Online koučingo mokyklos grupė
    • FB-Koučingo praktika. Sesijos nemokamai
    • FB-Koučingo Lietuvoje grupė
    • FB-Koučingo specialistai
  • Online koučingo mokykla
    • Online koučingo mokykla
    • I-Profesionalus koučingo specialistas
    • II-Koučingas darbui ir gyvenimui
    • III-Koučingas saviugdai ir tobulėjimui
    • Mokymų temos
    • Dėstytojai
    • Laisvo klausytojo planas
  • Mokymų kalendorius
  • Resursai
    • Straipsniai-LT
    • PDF knygos
    • Demo sesijos (LT, EN, RU)
    • Video (LT EN RU)
    • Youtube kanalas