Paprastai koučingas apibrėžiamas kaip pokalbis, kurio metu specialistas klausimų pagalba padeda klientui geriau suprasti nagrinėjamą klausimą ir atrasti naujus sprendimo būdus. Tačiau koučingas nėra tik klausinėjimas. Koučingo specialistai naudoja įvairias psichologines technikas, kurios skirtos specifinių kliento klausimų sprendimui. Kas gi yra tos technikos, kurias specialistai naudoja pokalbio metu? Technika tai - procedūra, turinti tam tikrą aiškiai apibrėžtų veiksmų algoritmą, kuriuo vadovaujantis klientas išsprendžia vieną ar kitą specifinį uždavinį. Viena iš populiariausių koučingo technikų yra Balanso ratas. Jos autoriumi yra laikoma Merilin Atkinson, Eriksono universiteto steigėja. Balanso rato technika padeda klientui tuomet, kai yra būtina įvertinti savo veiklos prioritetus. Tipinė situacija – “yra daug dalykų, kuriuos turėčiau daryti, bet nežinau nuo ko pradėti”. Sesija, kurios metu naudojama Balanso rato technika gali užtrukti valandą ir dar ilgiau. Literatūroje galima aptikti įvairių šios technikos atlikimo variantų. Teisingiausios versijos, žinoma, nėra. Geriausiai veikia ta versija, kurią geriausiai yra įvaldęs koučingo specialistas. Balanso rato technika gali būti naudojama labai įvairiuose kontekstuose. Tai gali būti Gyvenimo balanso ratas, kada klientui reikia įvertinti savo gyvenimo srytis ir vertybes. Tai gali būti labiau fokusuoti atvejai – Mano profesinės veiklos ratas, Mano viešo kalbėjimo meistriškumo ratas ir pan.
Pamėginkime panagrinėti vieną konkretų atvejį. Koučingo specialistas įvertinęs vykstantį pokalbį ir nusprendęs, kad tai tinkama situacija Balanso ratui panaudoti, žinoma, neturi aiškinti, kad “dabar mes panaudosime Merilin Atkinson Balanso rato techniką”. Klientui tai visai neįdomu. Šia prasme jis visiškai pasitiki specialistu. Koučas gali tiesiog pasakyti: “Dabar mes atliksime vieną dalyką. Pamėginsime įvertinti tau svarbias gyvenimo sritis, jų tarpusavio ryšį ir prioritetus. Tai padės pasirinkti, kokie yra tavo artimiausi žingsniai, kuriuos tu turi padaryti.” Jei tai bendras gyvenimo Gyvenimo balanso ratas, klientas gali pavyzdžiui vardinti tokias savo gyvenimo sritis – Darbas, Sveikata, Šeima, Finansai, Laisvalaikis, Socialiniai santykiai, Saviugda. Galima paprašyti kliento, kad jis plačiau apibūdintų, ką jis turi omenyje įvardindamas vieną ar kitą sritį. Balanso ratą galima pritaikyti ir labiau specifinei kliento sričiai, pavyzdžiui – Sveika gyvensena. Šiuo atveju rato skiltimis klientas gali vardinti – Mityba, Aktyvus gyvenimo būdas, Sportavimas, Pozityvus požiūris ir pan. Sričių gali būti plius minus aštuonios. Nieko baisaus, jei jų bus daugiau ar mažiau. Jei klientas jų įvardina gerokai daugiau, prašome panašias sritis sustambinti, jei per mažai – susmulkinti. “Kokiam laikotarpiui norėtum įvertinti savo gyvenimo sritis?”. Žmonės gali pasirinkti mėnesio, metų arba net kelerių metų laikotarpį. Tuomet prašome kliento, kad jis įsivaizduotų, jog kiekvienas sektorius yra sugraduotas nuo vieneto iki dešimties. “Kas tau būtų dešimtukas Darbo sektoriuje?” arba “Kaip tu norėtum, kad atrodytų tavo situacija šiame sektoriuje po numatyto laiko tarpsnio?” Čia tikrai nereikėtų gailėti laiko. Kuo klientas ryškiau įsivaizduoja, kokio rezultato jis nori, tuo didesnė yra motyvacija to siekti, juo realesnis bus planas, kurį jis susidarys šiam rezultatui pasiekti. Tokiu būdu pereinama per visus balanso rato sektorius. Dabar galima paprašyti klientą atlikti tarpinę refleksiją. “Ką tau davė tai, ką tu dabar atlikai?” Neretai, ypač jei balanso rato technika daroma pirmą kartą, klientui sukelia visą eilę minčių ir įžvalgų. Šios technikos poveikį gerokai sustiprina, jei techniką klientas atlieka ant popieriaus savo ranka piešdamas ratą ir užrašydamas sričių pavadinimus. Tuomet pereiname prie kito technikos etapo. “Kokiu balu tu įvertintumei dabartinę šios srities būklę?” Tas įvertinimas gali būti nuo ir du, ir penki, ir aštuoni balai. “Kodėl šią situaciją tu įvertinai net penkiais balais?” Svarbu, kad klientas įvardintų tai, kas jau yra pasiekta šioje srityje. Jei klientas savo sveikatą įvertino penkiais balais, jis gali pasakyti, kad taip įvertino todėl, kad jau nuolatos skaito straipsnius sveikos gyvensenos tema, rytais ne visada bet kartas nuo karto daro mankštą. Tuomet galime užduoti klausimą su akcentu kitoje vietoje. “Kodėl šią situaciją tu įvertinai tik penkiais balais?”. Tokiu būdų klientas įvertina tai, ką dar galima būtų padaryti šioje srityje. Tokiu būdu pereinama per visas kliento paminėtas gyvenimo sritis. Tuomet galima paprašyti, kad savo piešinyje klientas sujungtų jo pažymėtus balus savo piešinyje. Akivaizdu, kad sričių vertinimas gali svyruoti net ir labai plačiose ribose. Tai yra puiki vizualinė metafora klientui pamatyti kokia yra situacija jam reikšmingose gyvenimo srityse. Tai turi tokį stiprų poveikį todėl, kad paprastai žmogus savo vaizduotėje nėra pajėgus be specialių pastangų susikurti tokį vaizdinį. Mokymų metu, kai praktikuojamės su šia rato technika, žmonės klausia ar šia techniką galima atlikti pačiam sau. Algoritmas ir žingsniai tikrai nėra sudėtingi ir bet kas gali pats sau pasidaryti tokį balanso ratą, tačiau kiek rodo praktika, būtent kito žmogaus buvimas ir vedimas duoda maksimaliai įmanomą efektą. Dabar galime judėti toliau. Geras klausimas šioje vietoje būtų – “Kurio sektoriaus pajudinimas duotų didžiausią teigiamą efektą visam ratui?” Ieškodamas atsakymo į šį klausimą klientas priežasties – pasekmės ryšiais susieja visas sesijos metu paliestas temas. Tuomet klientas gali pasirinkti nebūtinai tą sritį kuri įvertinta pačiu mažiausiu balu. Galime paprašyti klientą pagrįsti savo pasirinkimą – “Kodėl būtent ši sritis?”, “Kaip ji paveiks visas likusias Balanso rato sritis?”. Tuomet pereiname prie veiksmų plano sudarymo. “Ką konkrečiai planuotum daryti?” “Kokie būtų terminai?” “Kokios kliūtys tau galėtų sutrukdyti įgyvendinti numatytus veiksmus?” “Kaip galėtum įveikti iškilusias kliūtis?”. Na ir užbaigiame sesiją tradiciniu klausimu. “Ką vertingo išsineši iš šio mūsų susitikimo?” Štai toks galėtų būti Balanso rato technikos algoritmas. Tačiau koučas jūsų atžvilgiu atžvilgiu gali panaudoti ir kiek kitokią versiją. Tačiau kur kas svarbiau, kad jūs turėjote galimybę pereiti per visas jums reikšmingas sritys, įsisąmoninti, ko jūs norite kiekvienoje iš jų ir ką reikėtų padaryti jų pasiekimui. |
AutoriusVitoldas Masalskis, psichologas, koučingo ir NLP specialistas. Kategorijos
All
Archyvas
December 2019
|