![]() Mūsų gyvenimas yra nuolatinė komunikacija. Bendraujame su artimaisiais, šeimoje, darbo vietose. Bendraudami mes patenkiname savo socialinius poreikius - dalinamės informacija, mokome ir mokomės, sprendžiame dalykinius klausimus. Dar viena svarbi komunikacijos funkcija – mes suteikiame vieni kitiems grįžtamąjį ryšį. Kas tai? Grįžtamąjį ryšį mes paprastai suprantame kaip pagyrimą ir kritiką. Tačiau tai nėra visiška tiesa. Tiksliau būtų – tai yra metodas, skirtas paveikti kito žmogaus elgesį. Vaikas netinkamai susitvarkė kambarį, darbuotojas netinkamai įvykdė užduotį, sutuoktinis ne taip elgėsi svečiuose. Visais šiais atvejais mes galime pabandyti pakeisti kito žmogaus elgesį panaudodami grįžtamąjį ryšį. Deja, dažnai pastebime, kad nuoširdūs mūsų bandymai pakoreguoti kito žmogaus elgesį duoda mums kitokį rezultatą negu mes tikėjomės. Vaikas užsisklendžia, pradeda atsikalbinėti ir toliau nesitvarko kambario. Darbuotojas viską daro tarsi atžagariomis rankomis. Sutuoktinis supyksta. Kaip žirniai į sieną, nejučia pagalvojame. ![]() Vienas iš dalykų, kuo sėkmingi žmonės skiriasi nuo normalių žmonių yra gebėjimas formuluoti tikslus ir tuos tikslus siekti. Teisingai suformuluoti tikslai atitinka tam tikrus kriterijus. Šią kriterijų sistemą ir aprašo koučinge plačiai naudojamas S.M.A.R.T.E.F. modelis. Dabar tuos kriterijus ir apžvelgsime. 1.Specific (konkretus). Tikslas turėtų būti formuluojamas kiek įmanoma detaliau. Ką būtent mes norite pasiekti. Pavyzdžiui, jei pasakyti „aš noriu jaustis geriau“, tai mūsų sąmonei bus sunku suprasti, ką reiškia tas „geriau“. Kas tai – geresnė sveikata, geresnis namas, laimingesnis gyvenimas? Todėl yra svarbu savo tikslus formuluoti kiek įmanoma tiksliau. Kai aš pasieksiu tikslą aš matysiu ... girdėsiu ... jausiu ... darysiu ir t.t. ![]() Paprastai koučingas apibrėžiamas kaip pokalbis, kurio metu specialistas klausimų pagalba padeda klientui geriau suprasti nagrinėjamą klausimą ir atrasti naujus sprendimo būdus. Tačiau koučingas nėra tik klausinėjimas. Koučingo specialistai naudoja įvairias psichologines technikas, kurios skirtos specifinių kliento klausimų sprendimui. Kas gi yra tos technikos, kurias specialistai naudoja pokalbio metu? Technika tai - procedūra, turinti tam tikrą aiškiai apibrėžtų veiksmų algoritmą, kuriuo vadovaujantis klientas išsprendžia vieną ar kitą specifinį uždavinį. Viena iš populiariausių koučingo technikų yra Balanso ratas. Jos autoriumi yra laikoma Merilin Atkinson, Eriksono universiteto steigėja. Balanso rato technika padeda klientui tuomet, kai yra būtina įvertinti savo veiklos prioritetus. Tipinė situacija – “yra daug dalykų, kuriuos turėčiau daryti, bet nežinau nuo ko pradėti”. ![]() Koučingas yra profesinė veikla. Kiekviena profesija savo atstovams kelia tam tikrus reikalavimus. Šie reikalavimai yra svarbūs klientams, kurie renkasi, kokio specialisto paslaugomis norėtų naudotis. Dar labiau šie reikalavimai yra svarbūs patiems koučingo specialistams, kad turėti aiškų profesinio tobulėjimo orientyrą. Pasaulyje 2016 metais buvo priskaičiuojama virš šešiasdešimt tūkstančių koučingo specialistų. Tyrimų duomenimis apie trečdalis visų šios profesijos atstovų gyvena JAV, trečdalis Vakarų Europoje ir dar trečdalis visame likusiame pasaulyje. Koučingo specialistus pasaulio mastu vienija kelios dešimtys įvairių asociacijų. Daugelis asociacijų pagrindiniu profesionalaus koučingo specialisto kriterijumi laiko profesines kompetencijas. Profesinė kompetencijos yra žinių, įgūdžių ir vertybių visuma, kurias turi demonstruoti profesionalus koučingo specialistas. Apie tai, kad specialistas turi atitinkamas kompetencijas byloja tam tikri markeriai (požymiai) koučingo sesijos metu. |
AutoriusVitoldas Masalskis, psichologas, koučingo ir NLP specialistas. Kategorijos
All
Archyvas
December 2019
|