Koučingas yra profesinė veikla. Kiekviena profesija savo atstovams kelia tam tikrus reikalavimus. Šie reikalavimai yra svarbūs klientams, kurie renkasi, kokio specialisto paslaugomis norėtų naudotis. Dar labiau šie reikalavimai yra svarbūs patiems koučingo specialistams, kad turėti aiškų profesinio tobulėjimo orientyrą. Pasaulyje 2016 metais buvo priskaičiuojama virš šešiasdešimt tūkstančių koučingo specialistų. Tyrimų duomenimis apie trečdalis visų šios profesijos atstovų gyvena JAV, trečdalis Vakarų Europoje ir dar trečdalis visame likusiame pasaulyje. Koučingo specialistus pasaulio mastu vienija kelios dešimtys įvairių asociacijų. Daugelis asociacijų pagrindiniu profesionalaus koučingo specialisto kriterijumi laiko profesines kompetencijas. Profesinė kompetencijos yra žinių, įgūdžių ir vertybių visuma, kurias turi demonstruoti profesionalus koučingo specialistas. Apie tai, kad specialistas turi atitinkamas kompetencijas byloja tam tikri markeriai (požymiai) koučingo sesijos metu. Įvairiose koučingo specialistų profesinėse bendruomenėse skiriasi tiek kompetencijų apibūdinimas, tiek pats kompetencijų skaičius. Plačiausiai žinomas ICF (International Coaching Federation) kompetencijų sąrašas. ICF išskiria vienuoliką profesionalaus koučingo specialisto kompetencijų.
Kompetencijos apima tokias sritis: -profesinė etika, -santykiai su klientu, -koučingo pokalbio kaip proceso valdymas. Dabar apžvelgsime pačias koučingo specialisto kompetencijas. 1.Profesinės etikos ir standartų laikymasis. Koučingo specialistas turi būti susipažinęs su profesinės etikos ir profesinių standartų reikalavimais. Taiko juos savo kasdieninėje profesinėje veikloje. Laikosi prisiimtų įsipareigojimų. Vadovaujasi atvirumo ir sąžiningumo principu. Žino ir gali aiškiai įvardinti, kuo koučingas skiriasi nuo konsultavimo, psichoterapijos, mokymo ir kitų pagalbos žmogui formų. Jei mato, kad negali padėti klientui, rekomenduoja kreiptis pas kitos srities specialistą arba pas kitą koučingo specialistą. Ši kompetencija ypatinga tuo, kad kai ji pasireiškia, ji yra tarsi nepastebima. Tačiau labai matosi šios kompetencijos nebuvimas. Pavyzdžiui nepakantumas kitų žmonių ar kolegų koučų nuomonei. Profesinės etikos vienas iš pagrindinių reikalavimų – konfidencialumas. Koučingo specialistas užtikrina, kad niekams nebus pateikiama jokia kliento asmeninė informacija be jo žinios ir sutikimo. Ypač tai yra svarbu dirbant su korporatyviniais klientais, kai užsakovas yra organizacija, o paslaugos gavėjas yra darbuotojas. 2.Kontrakto su klientu sudarymas. Kontraktas (susitarimas) yra koučingo specialisto ir kliento bendro darbo pagrindas. Kontraktas nebūtinai turi būti rašytinis. Kontraktas reiškia, kad klientas supranta atsakomybių pasiskirstymą koučingo sesijos metu, kad jis yra atsakingas už sesijos rezultatą, o koučingo specialistas atsakingas už procesą. Kontraktas numato, kad klientas supranta, kaip viskas bus organizuojama, kokiomis sąlygomis yra susitarta. Kontraktas turi ir psichologinę prasmę. Kontrakto metu yra apibrėžiamas tikslas, kurio bus siekiama sesijos metu. Kontraktas reiškia, kad yra apibrėžti kriterijai, kurių pagrindu ir klientas, ir koučas spręs ar sesija buvo sėkminga. Kontraktas reiškia, kad klientas ne tik aiškiai suvokia, ko jis nori, kokio didesnio tikslo dalimi yra šis tikslas, bet ir yra motyvuotas šį tikslą pasiekti. Kontrakto aptarimo fazėje aptariamos taisyklės ir principai, kuriais bus grindžiami kliento ir koučingo specialisto santykiai. Kontrakto sudarymo kompetencijos požymiai gali būti šie koučingo specialisto užduodami klausimai: Ką norėtum išsiaiškinti šios sesijos metu? Koks turėtų būti šios sesijos rezultatas? Iš ko tu spręsi, kad rezultatas yra pasiektas? 3.Darnos ryšio su klientu sukūrimas. Tai abipusiu pasitikėjimu pagrįsto ryšio užmezgimas. Koučingo sesija bus sėkminga, jei koučingo specialistui pavyko sukurti jaukią ir darbingą pokalbio atmosferą. Koučingo sesija gali vykti gyvai - tai gali būti konsultacijų kabinete, kavinėje, parke ar kliento darbo vietoje. Tai gali vykti skaipu ar panaudojant kitą nuotolinės komunikacijos formą. Svarbu, kad klientas pasitikėtu koučingo specialistu kaip žmogumi ir kaip kouču. Darnos ryšys su klientu yra ne tuomet, kai rodomas susidomėjimas klientu, bet kai nuoširdžiai juo domimasi. Darnos ryšys sunkiai įsivaizduojamas, jei pats koučingo specialistas nesilaiko duoto žodžio ir įsipareigojimų, negerbia kliento jausmus, vertybes ir įsitikinimus. Atsiklausia kliento, jei kažkokie veiksmai gali būti klientui nepriimtini. Apie tai, kad darnos ryšys yra sukurtas su klientu byloja šie požymiai:
4.Koučinginio nežinojimo būsena. Pilnavertis dėmesys koučingo sesijos metu. Sugebėjimas neprimesti savo vertybių, įsitikinimų ir principų klientui. Gebėjimas atsisakyti išankstinių nuostatų. Gebėjimas atsiriboti nuo savo patirties, jei ji gali trukdyti klientui ieškoti savo sprendimo ir savo kelio. Yra atviras naujai patirčiai ir sugeba atsisakyti schemų ir stereotipų, kuriais vadovaudavosi analogiškose situacijose. Pradedančių koučingo specialistų skubėjimas patarti yra ryškus požymis, kad stokojama šios kompetencijos. Sugebėjimas suvaldyti savo emocijas. Vadovaujasi principu “čia ir dabar” ir yra pasiruošęs lanksčiai keisti savo išankstinius planus. Supranta, jog su klientu galima dirbti vadovaujantis įvairiomis strategijomis ir sugeba pasirinkti tinkamiausią iš jų. 5.Aktyvus klausymas. Gebėjimas klausytis tai, ką klientas kalba, neskubant interpretuoti, vertinti ar daryti savo išvadų. Girdi ne tik kliento tariamus žodžius, bet ir tai, ką kalba kliento balsas, kūno kalba, veido išraiška. Girdi ne tik tai, ką klientas sako, bet ir ką klientas nutyli. Užduodami klausimai skirti ne koučingo specialisto smalsumui patenkinti, bet kad klientui padėti geriau suprasti save ir sprendžiamą klausimą. Gražina klientą prie pagrindinės temos, kai tik pamato, kad klientas tolsta nuo jos ir kalba apie antraeilius ir nereikšmingus dalykus. Aktyvus klausymas nereiškia tardymo. Koučo užduodami klausimai yra labiau atviro tipo ir nenukreipiantys link iš anksto numatytų sprendimų. Perklausia, jei mano, kad neišgirdo ar galėjo neteisingai suprasti. 6.Stiprūs klausimai. Ta gebėjimas užduoti klausimus, kurie kuria pasitikėjimo ryšį. Stiprūs klausimai padeda nauju kampu pažvelgti į jau žinomus dalykus. Padeda atrasti sprendimus ten, kur atrodo jų net ir negalėtų būti. Stiprūs klausimai skatina mąstyti, suteikia pasitikėjimo savo jėgomis, stiprina motyvaciją. Stiprūs klausimai aktyvizuoja turimą patirtį. Skatina klientą sprendimų ieškoti savo viduje, bet ne išorėje. Stiprūs klausimai skatina kalbėjimąsi su savimi ir yra orientuoti ne į problemos gilinimą, bet į galimų sprendimų paiešką. 7.Tiesus ir atviras bendravimas. Kalba klientui suprantama kalba. Atspindi klientui jo paties būseną. Kalba apie savo jausmus ir mintis. Naudoja metaforas ir palyginimus, jei jie padeda klientui sėkmingiau judėti link užsibrėžtų tikslų. Naudoja humorą, kuris priduoda pokalbiui lengvumo ir suteikia pozityvios energijos. Nepatarinėja, bet dalinasi savo įžvalgomis, kurios padeda klientui pasistūmėti į priekį. 8.Sąmoningumo skatinimas.Gebėjimas padėti klientui suprasti priežasties - pasekmės ryšius. Skatina klientą suprasti, kas ir kokiu būdu galėjo nulemti susiklosčiusią situaciją. Skatina klientą nuodugniai įvertinti kaip priimami sprendimai tiek teigiamai, tiek neigiamai gali paveikti jam reikšmingas sritis. Naudojamas “T” modelis. Jo esmė tame, kad naudojami plėtimo klausimai. “Kas dar...” “Kokie dal galimi variantai?” Plėtimo klausimus keičia siaurinimo klausimai. “Kurį variantą dabar tau būtų įdomu aptarti?” 9.Veiksmų projektavimas.Koučingas yra veiksmingas tiek, kiek yra nukreiptas į veiksmus po koučingo sesijos. Gebėjimas paruošti klientą išėjimui iš koučingo sesijos su konkrečiais ketinimais veikti. Šie veiksmai turi atitikti tą užklausą, kuri buvo suformuluota koučingo sesijos pradžioje. Veiksmų planas turi būti motyvuojantis. Skatina klientą analizuoti ir vertinti įvairias galimas tikslo pasiekimo alternatyvas. 10.Planavimas ir tikslų iškėlimas.Planavimo ir tikslų iškėlimo kompetencija išeina už vienos koučingo sesijos ribų. Ji apima visą koučingo sesijų ciklą. Koučo gebėjimas pasiekti, kad kiekviena koučingo sesija artintų klientą prie jo bendradarbiavimo pradžioje užsibrėžtų tikslų. Koučas yra lankstus keliamų tikslų atžvilgiu ir padeda klientui pakoreguoti keliamus tikslus. 11.Pažangos ir atsakomybės valdymas.Koučo gebėjimas nepririšti klientą prie savęs. Skatina kliento savarankiškumą ir pasitikėjimą savo jėgomis sprendiant iškylančius sunkumus. Gebėjimas sekti, kad kliento užsibrėžti tikslai būtų įgyvendinti ir jo veiksmų planai įvykdyti. Skatina klientą pastebėti tarpines pergales ir pasidžiaugti jomis. Skatina klientų savidiscipliną. Comments are closed.
|
AutoriusVitoldas Masalskis, psichologas, koučingo ir NLP specialistas. Kategorijos
All
Archyvas
December 2019
|