Kodėl koučingas? “Kas valdo informaciją – tas valdo pasaulį”. Dar visiškai neseniai tai buvo neabejotina tiesa. Informacijos vaidmuo šiuolaikiniame pasaulyje milžiniškas. Kasdieną mes gauname kone penkis kartus daugiau informacijos nei tarkim, prieš ketvirtį amžiaus. Yra paskaičiuota, kad per mėnesį žmogaus apdorojamas informacijos kiekis prilygsta kiekiui, kurį XVII amžiuje žmogus gaudavo per visą gyvenimą. Kita vertus, kad gauti reikiamą informaciją dabar pakanka vos keleto klavišų paspaudimo interneto paieškos sistemose. Šiuolaikiniame pasaulyje kur kas svarbiau, kaip aš sugebu pasinaudoti ta man prieinama informacija. Vis vertingesnis dabar tampa gebėjimas mokytis ir saviugda. Mes įžengėme į epochą, kai kažko pasiekimas priklauso nuo to, kiek mes sugebame prisiimti atsakomybę už savo gyvenimą. Šiandien, kad būti sėkmingu reikalingas naujas mąstymas, naujas požiūris į gyvenimą, atsakomybė ir sąmoningumas, gebėjimas naudotis efektyviomis elgesio strategijomis, gebėjimas modeliuoti sėkmingą kitų žmonių patirtį ir pritaikyti ją savo reikmėms. Koučingas (ir tai paaiškina tokį neįtikėtiną jo populiarumą) ir yra viena iš technologijų tokioms galimybėms gauti.
Kas yra koučingas? Koučingui skirtoje literatūroje galime rasti daug įvairių koučingo apibūdinimų. Štai keletas iš jų: Koučingas – tai menas padėti žmonėms tobulėti. Koučingas – tai pagalba žmonėms atskleisti jų potencialą. Koučingas - moko mokytis. Koučingas – tai gyvenimo būdas. Koučingas – tai savo gyvenimo valdymo instrumentas. Koučingas – tai efektyvių strategijų realizacija. Koučingas – tai drąsa kelti didelius tikslus ir juos pasiekti. Koučingas – tai efektyvi ribojančių įsitikinimų transformacija. Koučingas – tai pokyčių ir vystymosi terpė. Koučingas – tai laisvė pasirinkti tokį gyvenimą, kokio mes norime. Koučingas – tai mąstymo potencialo outsorcingas. Koučingas – tai nauja, geresnė savęs versija. Koučingo principai Koučingo sesijos metu koučingo specialistas remiasi tam tikrais principais. Štai jie:
Koučingo sesija. Kaip gi visa tai atrodo praktiškai? Kaip vyksta koučingo sesija? Koučingo sesija – tai koučingo specialisto ir kliento susitikimas. Toks susitikimas gali vykti koučingo specialisto ofise, kavinėje, kliento darbo vietoje, skaipu, net susirašinėjant. Susitikimas trunka apie valandą. Tačiau net ir per pusvalandį galima labai produktyviai padirbėti. Kiti koučingo specialistai mėgsta kur kas ilgesnes, net ir dviejų valandų koučingo sesijas. Sesijos gali būti vienkartinės arba tęstinės. Ciklą gali susidaryti penkios - dešimt sesijų. Tęstinės sesijos gali vykti kartą per savaitę arba kartą per mėnesį Priklausomai nuo koučingo specialisto darbo stiliaus ir kliento pageidavimo. Paprastai išskiriami šie susitikimo etapai:
Dažnai pirmoji koučingo sesija būna nemokama. Įprastų koučingo sesijų kaina šiuo metu Lietuvoje svyruoja nuo 20 iki 100 Eurų už sesiją. Tai, kas vyksta tarp koučingo sesijų nemažiau svarbu nei tai, kas vyksta pokalbio su specialistu metu. Būtent tuo metu klientas mėgina įgyvendinti tą veiksmų planą, kurį buvo parengęs padedamas specialisto. Koučingo sesijos metu paleidžiamas procesas, kuris tęsiasi ir toliau. Neretai klientas gauna tam tikrus namų darbus, kurie ir yra skirti šiems pokyčių procesams palaikyti ir skatinti. Koučingo sesijos atmosfera Kliento ir koučingo specialisto bendradarbiavimas prasideda nuo specialios santykių atmosferos sukūrimo. Kadangi rezultatas priklauso nuo to, kiek klientas gali pasitikėti specialistu ir būti atviras, svarbus yra saugumo santykio sukūrimas. Žmogus turi jausti, kad koučas gerbia jį ir jo vertybes, nežiūri į jį iš aukšto ir nesmerkia. Svarbu, kad klientas jaustų, kad jis gali klysti, keistis, veikti ir augti. Tai santykiai, kai koučas gerbia kliento motyvus ir pasirinkimą. Sesija tai vieta, kur klientas gali būti pačiu savimi ir jam nereikia vaidinti. Kokie klausimai gali būti sprendžiami koučingo sesijos metu? Koučingas dirba su daugeliu kliento gyvenimo aspektų. Užklausos gali būti labai įvairios:
Kas yra geras koučingo sesijos rezultatas? Net ir vienkartinė koučingo sesija gali būti naudinga klientui:
Kodėl koučingas yra efektyvus? Koučingas fokusuojasi į konkrečių rezultatų pasiekimą. Koučingo specialistas nesiekia aiškintis kliento praeities problemų. Koučingo specialisto tikslas, kad klientas jaustų judėjimą pirmyn ir pokyčius kiekvienos sesijos metu. Mažos pergalės veda link didelių pokyčių. Koučingas yra orientuotas į saviugdą. Koučingo specialistas ne tik padeda klientui išspręsti konkretų klausimą, bet ir skatina išmokti klientą panašius klausimus spręsti savarankiškai. Bendraujant su koučingo specialistu kliento sąmoningumas nuolat auga. Intensyvus kelių mėnesių darbas su koučingo specialistu klientui padeda sąmoningai įvertinti savo elgesio modelius ir reikiamu momentu pasirinkti tinkamą. Klientas žino, kas jį motyvuoja ir moka šią motyvaciją sustiprinti, žino savo stipriąsias puses ir moka jomis pasinaudoti. Koučingo efektyvumą lemia tai, kad koučas yra taip vadinamoje koučingo pozicijoje kliento atžvilgiu. Koučingo specialistas yra neutralus, tarsi, jis neturėtų savo išankstinės nuomonės ir patirties apie aptariamą klausimą. Jis nepatarinėja ir nevertina. Jis nesistengia už klientą išsiaiškinti jo situacijos. Jo tikslas, kad klientas pats susivoktų, kaip viskas yra. Koučas - tarsi veidrodis atspindi kliento realybę. Koučas tiki kliento sėkme ir kliento galimybėmis. Jis tiki, kad klientas gali pats susidoroti su jam iškilusiais iššūkiais. Šis tikėjimas skatina klientą išeiti už įprastinio mąstymo ribų. Koučingo sesija puiki erdvė pasireikšti sinergijos efektui. Sinergija yra daugiau nei tik mechaninė dėmenų sandauga. Klientas su kouču – viena komanda, klientas galiausiai gauna kur kas daugiau resursų, tikėjimo ir palaikymo. Klientas ir koučas juda kartu trokštama linkme. Kuo koučingas skiriasi nuo kitų pagalbos formų? Nors koučingas kažkiek primena terapiją ar konsultavimą, jis turi esminių skirtumų. Psichoterapeutas, kaip taisyklė, dirba su negatyvia praeitimi, su traumomis, problemomis ir jų priežastimis. Tuo tarpu koučingas yra nukreiptas į rezultatą, realų ir greitą efektą. Koučas skatina savo klientą fokusuotis į jo pozityvią ateitį. Kliento dėmesys palaipsniui kreipiamas į jo tikslus, resursus ir galimybes. Priešingai nei vadybos konsultantas koučas nesistengia patarinėti ir nesiūlo sprendimo būdų. Jam iš principo nebūtina suprasti kliento situacijos specifikos. Klientas pats atranda tinkamiausią būdą tikslo pasiekimui. Koučingo rūšys Pagal sritis:
Kam koučingas netiks Koučingas nėra panacėja ir tikrai ne visur ir ne visada yra taikytinas. Koučingas bus bevertis, jei žmogus:
Comments are closed.
|
AutoriusVitoldas Masalskis, psichologas, koučingo ir NLP specialistas. Kategorijos
All
Archyvas
December 2019
|