Volto Disnėjaus publikos poreikių žinojimas ir sugebėjimas sujungti kūrybiškumą su komercija ir verslumu leido jam sukurti pramogų imperiją, kuri gyvuoja iki šiol. Vienas iš V. Disnėjaus darbuotojų yra rašęs: „Iš tikrųjų egzistavo trys skirtingi Voltai. Jis buvo Svajotojas, Realistas ir Kritikas viename.“ Tai buvo V.Disnėjaus problemų sprendimo metodas bei idėjų sukūrimo ir įgyvendinimo strategija. Pats jis šį procesą vadini „imadženieringu“. Disnėjaus studijoje buvo trys skirtingi kambariai – atskirai Svajotojui, Realistui ir Kritikui. Svajotojo kambaryje kabėjo paveikslai, piešiniai, plakatai. Visur tvyrojo kūrybinis chaosas. Kritikuoti šitame kambaryje buvo draudžiama – galima buvo tik svajoti. Realisto kambaryje kiekvienas multiplikatorius turėjo atskirą stalą su visa reikalinga įranga tam, kad idėja pavirstų tikrove. Stalai kambaryje buvo išdėstyti taip, kad visi galėtų tarpusavyje bendrauti. Kritiko kambarys buvo maža patalpa po laiptais, kur buvo nagrinėjami ir kritikuojami eskizai. Svajotojas be Realisto negalės idėją paversti tikrove. O Kritikas ir Svajotojas be realisto tiesiog paskęs amžinuose nesutarimuose. Svajotojas ir Realistas galėtų kurti ir įgyvendinti idėjas kartu, tačiau vargu ar jos bus geros be Kritiko pagalbos. Kritikas padeda įvertinti kūrybą kaip komercinį projektą. (Žlugdo tik destruktyvus Kritikas. Konstruktyvus Kritikas yra tiesiog gyvybiškai reikalingas.)
Taigi efektyvus problemos sprendimo būdas yra šių trijų procesų sintezė. 1. Svajotojas būtinas kuriant naujas idėjas ir keliant tikslus: Kokios yra jūsų svajonės? Ką jūs norėtumėte veikti? Kokios dar galimybės jums atsiveria? 2. Realistas būtinas idėjoms paversti tikrove. Kokius veiksmus reikėtų atlikti idėjos įgyvendinimui? Koks bus Jūsų pirmas ir tolimesni žingsniai? Iš ko spręsite, kad tikslas yra pasiektas? 3. Kritikas suteikia grįžtamąjį ryšį, kritiškai įvertina veiksmų planą, atranda jo silpnąsias puses ir apribojimus. Čia yra patikrinama, kiek planas yra realistiškas ir ekologiškas. Kiek atitinka resursų ir laiko reikalavimus. Aptinkame šios situacijos antrinę naudą ir klausiame, kaip ją išsaugoti. Kokių kritinių pastabų turėtumėte šiam planui? Kokią antrinę naudą gaunate iš šio plano? Kaip jūs galite išsaugoti šitą naudą, siekiant tikslo? Nuo ko dar priklauso sėkmingas šio tikslo įgyvendinimas? Kam dar turės įtakos šio tikslo įgyvendinimas? Šis procesas yra ciklinis. Naujas ciklo etapas prasideda tada, kai Svajotojas atkreipia dėmesį į Kritiko pastabas, generuoja naujas idėjas, kurias Realistas po to paverčia veiksmų planu. Kai mes svajojame arba planuojame, mes paprastai viską sumetame į vieną krūvą. Mūsų vidinis kritikas atakuoja mūsų svajones, realistas pradeda svajoti ir t.t. Skirtingoms būsenoms būdinga tam tikra kūno padėtis: Svajotojas - Galva ir žvilgsnis nukreipti viršk horizonto linijos ir truputi dešiniau. Atsipalaidavęs. Svajotojo būsena orientuota į tolimą ateitį. Šioje pozicijoje mintis yra kaip didelis paveikslas. Taip pasireiškia naujos alternatyvos ir nauji sprendimai. Pagrindinė svajotojo misija – pamatyti plačią konkretaus plano ar idėjos perspektyvą. Svarbiausias dėmesys – pakloti pamatys naujai idėjai. Pagal Disnėjų svajotojas turi aiškiai pamatyti kaip visi paveikslo gabaliukai susideda į vientisą paveikslą. Pagrindinis svajotojo uždavinys sukurti pozityvų ir patrauklų tikslo vaizdinį. Greičiausiai pasinersite į svajotojo būseną, jei atlošite galvą, užimsite simetrišką pozą ir atsipalaiduosite. Realistas – Galva ir žvilgsnis nukreipti tiesiai priešais save. Kūno padėtis simetriška. Galva gali būti šiek tiek pasvirus į šoną. Realisto tikslas paversti idėją veiksmų planu ir ją įgyvendinti. Jei norite, kad svajonė būtų įgyvendinta, turite koncentruoti visą savo dėmesį į veiksmus, kurie veda prie tikslo. Realistas orientuojasi į technologijas ir darymą. Tam kad pasijausti Realisto vaidmenyje atsisėskite tiesiai, pakelkite galvą, žvilgsnį nukreipkite tiesiai. Poza simetriška ir truputi pakreipta į priekį. Mąstymo fokusas turi būti toks: svajonė yra pasiekiama, klausimas tik tame, koks yra jos įgyvendinimo veiksmų planas. Apžvelgiami konkretūs veiksmai ir apsvarstomi visi žingsniai link tikslo. Naudinga įsivaizduoti save kitų žmonių vietoje, kad galima būtų jų akimis pamatyti situaciją. Kritikas – Žvilgsnis nukreiptas žemyn. Akys šiek tiek primerktos. Galva nežymiai palenkta į šoną. Kita ranka liečia smakrą arba veidą. Kūno padėtis asimetriška. Kritiko tikslas yra įvertinti turimą projektą, pagalvoti apie potencialias problemas ir galimas nesėkmes. Efektyvus kritikas suvokia kaip svarbu yra pamatyti projektą akimis tų žmonių, kurie gali įtakoti šio projekto realizavimą tiek neigiama tiek teigiama prasme. Kritiko misija – padėti išvengti problemų. Logiškai išmąstydamas trūkstamas dalis jis įvertina projektą pačiais įvairiausiais aspektais. Kritikus dažnai laiko sunkiai bendraujančiais žmonėmis, nes jie viską vertina negatyviai, dažnai prieštarauja pašnekovui. Tačiau realios problemos atsiranda tik tuomet, kai pradedama kritikuoti ne idėjas, bet Svajotoją ar Realistą. Svarbu atsiminti, kad kritika kaip ir kitos elgesio formos turi pozityvius ketinimus. Du efektyviausi bendravimo su Kritiku principai: · Surasti už kritikos besislepiantį pozityvų tikslą ar ketinimą, · Transformuoti kritines pastabas iš teiginių į klausimus. V.Disnėjaus kūrybiškumo technika 1. Pasiruošimas. Išdėstykite ant grindų trikampio forma lapelius su užrašais – „Svajotojas“, „Realistas“ ir „Kritikas“. 2. Paeiliui atsistokite į kiekvieną iš šių pozicijų ir asocijuokitės su situacijomis praeityje, kada jūs realiai išgyvenote šias būsenas. Kalibruokite kūno signalus kiekvienoje situacijoje. 3. Dabar išeikite į neutralią poziciją ir pasirinkite svajonę, kurią norėtumėte įgyvendinti. Neutrali pozicija. Tarnauja pirmiausia išsivalymui nuo būsenų. Kitaip dar vadinama Meta-pozicija. 4. Pereikite su šia svajone į „Svajotojo“ poziciją ir leiskite jai ten maksimaliai išsiskleisti. Maksimaliai kūrybinis mastymas. Jis kuria tobuliausią ir nuostabiausią svajonę. Tuo pačiu ji gali būti stipriai atitrūkusi nuo esamos realybės. Svajotojas nesiparina dėl to, kaip ši svajonė galėtų būti realizuota ir kokios problemos gali iškilti jos siekimo kelyje. Svajotojas didesnia dalimi yra vizualas. 5. Pareikite į „Realisto“ poziciją. Čia sukurkite planą, kaip jūs galėtumėte šią svajonę įgyvendinti. Šis planas turėtų būti kiek įmanoma konkretesnis. Veiksmo žmogus. Fokusuojasi į iškelto tikslo pasiekimą. Galvoja apie tai, ką reikia padaryti. Negaišta laiko galimų kliūčių analizei. Tai Kritiko misija. Realistas yra kinestetikas. 6. Dabar pereikite į „Kritiko“ poziciją. Įvertinkite pateikto svajonės įgyvendinimo plano realistiškumą. Pastabas geriau formuluoti klausimų forma, tačiau atsakinėti į šiuos klausimus šioje pozicijoje nereikia. Kritikas fokusuojasi į galimas kliūtis. Ir tuo pačiu yra maksimaliai konstruktyvus tiek svajonės tiek jos pasiekimo būdų atžvilgiu. Jo pagrindinis uždavinys pranešti apie galimas kliūtis ir klaidas. Kritikas kalba klausimų forma. Kritiko tipas yra Digitalas. 7. Perneškite šiuos klausimus į „Svajotojo“ poziciją ir leiskite svajotojui atsakyti į tuos klausimus. Pirminė svajonė gali tansformuotis. 8. Pereikite į „Realisto“ poziciją ir atsižvelgdami į kritiko pastabas pakoreguokite svajonės įgyvendinimo planą. 9. Pereikite į „Kritiko“ poziciją. Kokių dabar jis turėtų pastabų dėl svajonės ir jos įgyvendinimo plano? Vėl sugrįžkite į savo svajonę ir tęskite pratimą tol, kol kritikas aiškiai jums pasakys: „Viskas, pirmyn, veik!” Comments are closed.
|
AutoriusVitoldas Masalskis, psichologas, koučingo ir NLP specialistas. Kategorijos
All
Archyvas
December 2019
|